Przejdź do treści

Ustawienia dostępności

Rozmiar czcionki
Wysoki kontrast
Animacje
Kolory

Tryb ciemny włączony na podstawie ustawień systemowych.
Przejdź do , żeby zmienić ustawienia.

logo-sygnet Politechniki Morskiej w Szczecinie - głowa gryfa, elementy kotwicy i sygnatura PM
Logo wydziału
Centrum Eksploatacji Obiektów Pływających

Laboratoria Laboratorium Stateczności i Eksploatacji Statku Śródlądowego

Zakres działalności naukowo-badawczej

Laboratorium Stateczności i Eksploatacji Statku Śródlądowego koncentruje swoje badania wokół następujących kwestii:
  • określenie ruchu rumowisk rzek,
  • modelowanie hydrologiczne w obrębie wyznaczonego obszaru,
  • planowanie podróży statku w oparciu o dane hydrologiczne,
  • analiza strumieni ruchu statków śródlądowych,
  • badanie tras żeglugowych w zakresie ich dostosowywania  do strumieni ruchu statków,
  • badanie strumieni transportu ładunków w żegludze śródlądowej ze szczególnym uwzględnieniem ładunków  kontenerowych oraz ponadnormatywnych,
  • określanie bezpiecznych obszarów manewrowych w żegludze śródlądowej.
Laboratorium będzie realizować pracę badawczo-rozwojowe na rzecz branży śródlądowej oraz służyć rozwojowi badań nad podwyższeniem żeglowności na rzece Odrze oraz innych rzekach śródlądowych w Polsce. Szczegółowej analizie zostaną poddane parametry eksploatacyjne śródlądowych dróg wodnych, warunki hydrometeorologiczno – nawigacyjne oraz stateczność jaki i możliwości przewozowe statków śródlądowych.

Wyposażenie laboratorium w specjalistyczne oprogramowanie typu IALA IWRAP Mk 2 umożliwi opracowania metod redukcji ryzyka oraz wyznaczanie bezpiecznego akwenu manewrowego na wodach śródlądowych. Badania będą dotyczyć wyznaczania strumieni ruchu statków oraz analizy eksploatacji jednostek śródlądowych.

Przeprowadzone badania będą obejmować również analizy trajektorii ruchu statku śródlądowego w aspekcie określenia bezpiecznych obszarów manewrowych.
W laboratorium żeglugi śródlądowej  przeprowadzane będą również badania dotyczące modelowania hydrologii rzek.

Dzięki programowi Mike Hydro River oraz Mike 21C możliwa będzie kontrola rozprzestrzeniania się osadów oraz kontrola operacji pogłębiania toru wodnego śródlądowego w celu zapewnienia odpowiedniej głębokości tranzytowej. Badania przeprowadzone w laboratorium żeglugi śródlądowej będą również dotyczyć potencjalnego wykorzystania Portu Szczecin jako portu przeładunkowego, w którym ładunki ze statków morskich będą dalej transportowane drogą śródlądową.

Zainstalowana aparatura badawcza umożliwi przeprowadzenie wielu analiz oraz opracowań dotyczących możliwości transportu ładunków śródlądową drogą wodną. Laboratorium zostanie wyposażone w nowoczesną aparaturę badawczą, oprogramowanie analityczne oraz urządzenia wspomagające prezentację i archiwizację wyników pracy.
 
Autor: Website Administrator

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana

Zalecamy użycie innej przeglądarki, aby poprawnie wyświetlić stronę